Kůrovec
Amálie Poledníčková / rezidence Archa
 
divadlo  

Krajina se rozkládá, stává se cizí. Něco malého v jejím nitru uniká tmě. Chroupe. Blíží se ke světlu. Malinkatej brouček v porovnání s kolosem kabeláže. Vše je třeba likvidovat beze zbytků. Čí je les? Možná pak zjistím, jak se zachraňuje, co je mrtvé.

Teze a proces vzniku:
Neantropocentrická výpověď tematizující rozklad. Vojenský újezd Březina. Z kůrovcem vyčerpané krajiny sesbírané zvuky, z nichž byla složena obhajoba nenasytného brouka. Mrtvé kusy staré scénografie přetvořené v nové zdroje. Místa spojila aktéry s autentickou výpovědí, lesníky zasažených oblastí, kteří přinášejí světlo do bezvýchodné situace. V teplé atmosféře lesa kráčet na hranici výtvarné instalace a divadelní performance.

Informace o rezidenci:
Projekt rezidentky Amálie Poledníčkové přímo navazuje na program Mezinárodní letní školy Divadla Archa 2021. Hlouběji pracuje se světlem jako samostatnou složkou a prozkoumává ho skrze světelnou instalaci, jež je dominantním činitelem celé inscenace. Mapuje oblasti, ze kterých performerky pochází, předkládá problematiku lesního hospodářství jako autorské téma pojímané z perspektiv dokumentárního divadla.


Uvedení  
Ke stažení  

Amálie Poledníčková je absolventkou Mezinárodní letní školy Divadla Archa. Ve své autorské práci se zaměřuje na propojování postupů napříč mediálním spektrem. Soustředí se na rovnost technických i kreativních složek a jejich vzájemné porozumění. Tematicky se pohybuje mezi aktuálními dokumentárně environmentalistickými tendencemi a mísí je s osobním vztahem k přírodě, tradicím a folkloru.

Ondřej Zunt je světelný designér, divadelní osvětlovač a zvukař olomouckých divadelních scén. K divadlu se dostal přes spolkovou činnost při studiu filosofie, která mu dodnes pomáhá v řešení problémů v tvorbě. Baví ho nutnost nekonvenčních přístupů a kreativních, kutilských řešení. Postupy uplatňuje ve své tvorbě – recyklací materiálů a kombinováním starých technologií s novými.

Petr Sychra je světelný designér, osvětlovač a technik na divadle a v audiovizi. Na světle jej fascinuje jeho duální charakter jakožto spojení technického a kreativního. Ve své práci klade důraz na textury, plochy a vlastnosti použitých materiálů. Po studiu Filmové a televizní tvorby na SPŠST pokračoval na poli teoretických studií v Olomouci, která se mu stala základním stavebním kamenem pro další tvůrčí činnost a její nahlížení. Mimo své primární zaměření se věnuje i ilustraci a návazné činnosti v rámci pražského uskupení Artrafika.

Stanislav Pecháč je hudební skladatel, spisovatel, režisér a filmový teoretik. Je autorem hudby pro řadu studentských projektů v Praze, Olomouci, Zlíně a Písku. Studuje a publikuje na magisterském programu filmových studií v kombinaci s televizí a rozhlasem. Hudbu vnímá jako ambivalentní prostředek spojující protiznačné tendence - rovná se žité realitě, stagnuje nebo se radikálně mění. Skladbu jako živý organismus vyvíjející se v čase.

Barbora Dolanová je studentkou divadelních a filmových studií na Olomoucké univerzitě s vlastním zaměřením na zobrazování historie v umění a inscenování kolektivní paměti. Zajímá se o kostýmní tvorbu, historickou módu, ale i reenactment nebo dokumentární principy. Účastnila se mnoha festivalů napříč médii jako koordinátorka, členka studentské poroty nebo dobrovolník. V současnosti z teoretického zázemí prozkoumává hranice vlastní tvorby.

 

Média

Na cestě ke světlu (k živé instalaci Kůrovec v Divadle Archa) – Pavlína Drnková, podhoubi.cz, 23. 4. 2022

Kredity

autorka: Amálie Poledníčková  
světelný design: Ondřej Zunt, Petr Sychra
hudba: Stanislav Pecháč
účinkují: Barbora Dolanová, Amálie Poledníčková 
lesníci: Radim Maleček, Přemysl Šulc

Projekt vznikl v rámci rezidence absolventů Letní školy Divadla Archa a je podporován z fondů EHP a Norska. Děkujeme Divadlu na cucky za poskytnutí zázemí pro tvorbu a Jiřímu Krlišovi a Richardu Andrýskovi za výpomoc a poskytnutí materiálu.

Premiéra: 4. dubna 2022, Divadlo Archa, Praha