Známe ty záběry z médií: muži hází kameny, kdesi hoří dům, vojáci střílejí. Násilí na palestinských teritoriích se už dávno stalo stálou kulisou našich domácností.
Jenže teď ho sledujeme na projekčním plátně, s živým tanečníkem, který svým tělem napodobuje pohyby těl na plátně. Nejdřív lhostejně, pak stále energičtěji...
Toto provokativní představení vzniklo díky izraelskému informačnímu centru pro lidská práva v okupovaných teritoriích Becelem. V roce 2007 rozdala tato organizace kamery Palestincům žijícím v konfliktních oblastech západního břehu Jordánu, aby pořídili co nejkompletnější dokumentaci o tom, co se tam vlastně děje.
Arkadi Zaides na tento projekt navazuje. Bere natočené materiály, postupně pohyb zrychluje, přidává výkřiky, pazvuky, vrací nám záběry v digitální smyčce... Jeho tělo se stává živým archívem, do kterého zaznamenává lidskou brutalitu a agresivitu. Inscenace, kontroverzně přijatá i v samotné Izraeli, je fascinující.
Arkadi Zaides
Choreograf, narozený v roce 1979 v Bělorusku, emigroval v roce 1990 do Izraele a nyní žije v Tel Avivu. Než se v roce 2004 začal věnovat autorské tvorbě, tančil mimo jiné v Batsheva Dance Company. V posledních sedmi letech se jeho práce soustřeďuje především na situaci v Izraeli a Palestině, kdy vedle sebe na jevišti představuje židovské a izraelsko-arabské umělce. Je jedním z mála izraelských choreografů, kteří se svou tvorbou účastní tamní politické debaty. Je autorem platformy Moves Without Borders (2012-2014), zaměřené na setkávání avantgardních choreografů, na tanečních projektech také často pracuje s komunitami v arabské oblasti. Jeho práce mu přinesla mnoho významných ocenění, za projekt Archív získal v roce 2013 cenu Rady Emila Zoly pro lidská práva.
Více informací: www.arkadizaides.com