5. – 8. března / dílna pro profesionální herce, tanečníky a režiséry
Divadelní dílna s renomovanou americkou režisérkou.
Účastníci dílny budou pod vedením režisérky a umělecké ředitelky Divadla Wilma ve Philadelphii Blanky Žižky zkoumat možnosti hlasu, dechu a pohybu jako nástrojů k objevování nových možností interpretace textu v herecké práci. Metoda Thinking Body, o kterou se bude dílna opírat, umožní účastníkům dílny prociťovat hlas tak, jak existuje v celém jejich těle a zároveň se naučit přijímat podporu z okolního světa. Účastníci dílny objeví možnosti práce pomocí zad, jako způsobu komunikace s prostorem a textem, vyzkouší si improvizované netextuální zvuky a jazyk, které vedou k pochopení a objevování základní emoce textu.
Metoda Thinkig Body je inspirovaná prací Cicely Berry, která 40 let pracovala jako hlasová koučka Royal Shakespeare Company a dlouhodobě spolupracovala s režisérem Peterem Brookem. Podstatou její práce bylo text ztělesnit, odhalit jeho kořeny uvnitř těla a plně skrze něj zobrazit hercův emocionální život.
Dílna je určena divadelním profesionálům, hercům, tanečníkům a režisérům.
Workshop proběhne v češtině a angličtině. Čeští studenti budou pracovat s českými texty a ostatní s texty v angličtině.
Asistentem Blanky Žižky bude herec Ross Beschler, člen Wilma HotHouse Company.
Poslední volná místa jsou k dispozici.
Blanka Žižka
Od roku 1981 je uměleckou ředitelkou divadla The Wilma Theatre ve Filadelfii. Je zakladatelkou rezidenčního souboru Wilma HotHouse, který se věnuje uměleckému výzkumu a experimentu. Slouží také jako inkubátor pro tvorbu jak rezidenčních umělců, tak i spřízněných tvůrců všech divadelních disciplín. Blanka Žižka v divadle Wilma režírovala více než 70 her. V poslední době uvedla na scénu například text libanonsko-americké básnířky Etel Adnan, v americké premiéře hru Toma Stopparda The Hard Problem (Obtížný problém), diptych Tonyho Kushnera Angels in America (Andělé v Americe). Dříve inscenovala další Stoppardovy hry: Invention of Love (Vynález lásky) a Rock’n’Roll. Úzce spolupracovala s dramatičkou Dael Orlandersmith na uvedení jejích her Raw Boys a Yellowman. Před dvěma lety inscenovala svou vlastní hru Adapt!
V roce 2011 obdržela cenu Zeldy Fichandler (Zelda Fichandler Award), tu uděluje Nadace divadelních režisérů a choreografů. V roce 2015 byla hostující režisérkou Institutu Sundance. V následujícím roce byla oceněna cenou Vilcek, určenou emigrantovi, který významným způsobem ovlivnil vědu nebo umění v americké společnosti. Její jméno bylo před třemi lety umístěno vědeckým centrem Pensylvánské univerzity ve Filadelfii na chodník slávy, který je věnován lidem, jenž se zasloužili o inovace ve vědě a umění.
Praktické info:
• Dílna je určena profesionálním hercům, performerům a režisérům.
• Dílna bude vedena v češtině a v angličtině.
• Své přihlášky posílejte v angličtině formou motivačního dopisu a profesního CV na adresu jana.svobodova@divadloarcha.cz
• Kapacita dílny je velmi omezená.
• Čas: 10.00 – 15.00 s 20minutovou přestávkou na svačinu
• Cena: 4000 Kč za 4 dny
• Místo: Studio Divadla Archa, Zlatnická 8, Praha 1
Více o dílně:
Blanka Žižka / The Body Knows / Tělo to ví
Účastníci workshopu The Thinking Body (Myslící tělo) budou pod vedením umělecké ředitelky filadelfského divadla Wilma Blanky Žižky zažívat a učit se techniky rozvíjené v uplynulých devíti letech jejím uskupením Hothouse Company.
Hlas uvnitř těla – Herci budou prociťovat hlas tak, jak existuje v celém jejich těle, zaměřovat se na různé ozvučné prostory a způsoby tvorby zvuku a skrze ně objevovat plný potenciál všech z mnohých hlasů, jež v sobě mají. Skrze hlas budou objevovat světy otevřenosti, zranitelnosti, radosti, hrůzy, potěšení, a napojí se na hlubokou pradávnou emocionální paměť, která v nich přebývá.
Přijetí podpory – Herci se naučí přijímat podporu z okolního světa. Často si myslíme, že herci hrají sami, že se světem komunikují z odděleného ostrova vlastního já. Prostřednictvím Myslícího těla se studenti učí podporovat a nechat se podporovat v rámci hereckého souboru kolem sebe i celé místnosti v níž hrají – zapojit se do skutečně dynamického dialogu s okolím, který uvolňuje energii pro hluboké působivé herecké výkony.
Práce se zády – Naše společnost upřednostňuje frontální a horizontální myšlení; svět kolem ovládáme pomocí jazyka a názorů. Metoda Myslícího těla herce povzbuzují k práci s vertikální osou a zády. Zadní strana těla má fascinující schopnost hluboce naslouchat a vnímat svět bez přílišného přemýšlení a soudů socializovaného já a reagovat hlubokým, bezprostředním, pravdivým způsobem. Herci se budou učit pracovat zády k sobě a také pomocí zad komunikovat s prostorem a textem. Dostanou se tak na novou úroveň intimity a objeví nečekané reakce.
Blábolení: od zvuků k textu – Tradiční zkoušení často začíná naší diskusí a analýzou textu a následně hrajeme svůj názor na text. Tento trénink se oproti tomu zaměří na pochopení základní emoce z níž svět té které hry a veškerá aktivita v ní vyrůstá a na to, jak emoci zhmotnit a vytvořit z ní odrazový můstek k objevení zbytku tohoto světa, nikoli k rozhodování o něm. Cvičení v nesmyslném „blábolení“ hercům umožní obejít mysl, její sklon k posuzování a ovládání a poddat se plynutí přítomného okamžiku a situace. Pracuje se zde s improvizovanými netextuálními zvuky a jazykem často současně s cvičeními prováděnými zády k sobě; tím je umožněn fyzický zážitek odevzdání danému okamžiku, hereckému partnerovi, místnosti, situaci.
Práce s textem podle Cicely Berry – Ve chvíli, kdy jsou v místnosti aktivovány koncepty přijímání podpory, odevzdání a naslouchání, začínáme pracovat s textem. Metoda Myslící tělo je inspirována prací Cicely Berry, která 40 let pracovala jako hlasová koučka Royal Shakespeare Company a dlouhodobě spolupracovala s režisérem Peterem Brookem. Podstatou její práce bylo text ztělesnit, odhalit jeho kořeny uvnitř těla a plně skrze něj zobrazit hercův emocionální život. Herci se učí nechat se textem nést a odevzdat se jeho vedení, stejně jako předtím svým partnerům a místnosti – následovat interpunkci a rytmy dramatikova jazyka do větší hloubky, než jaké dosáhnou předem vytvořené představy o postavách a činech.
Workshop proběhne v češtině a angličtině. Čeští studenti budou pracovat s českými texty a ostatní s texty v angličtině.
Workshop je určen divadelním profesionálům, hercům, performerům, tanečníkům a režisérům.
Divadlo je zkoušením života – rozhovor s režisérkou a uměleckou ředitelkou The Wilma Theatre Blankou Žižka