Jazz Meets World
Omar Sosa je jedním z nejuniverzálnějších jazzových umělců na soudobé scéně: skladatel, aranžér, producent, pianista, bubeník a kapelník. Širokou škálu world music a elektronických prvků mísí s rodnými afro-kubánskými kořeny a tvoří tak svěží a originální urbanistický zvuk – to vše s náklonností k jazzové latině.
Narodil se v roce 1965 v Camagüey, studoval perkuse a marimbu na hudební konzervatoři v Camagüey, klavír na prestižní Escuela Nacional de Música v Havaně a ukončil své vzdělání na Instituto Superior de Arte v Havaně. Mezi jeho vlivy patří tradiční afro-kubánská hudba, evropští klasičtí skladatelé, včetně Chopina a dále Monk, Coltrane, Parker, Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarrett, Chucho Valdés a jazzová skupina Irakere.
Alex Ross z The New Yorker: „ Sosa má živelný smysl pro rytmus a pronikavou hudební inteligenci”.
Skladatel John Adams: „Sosa je opravdu kreativní muzikant s mimořádným citem pro harmonii. Jeho hra na klavír má zjevné kořeny v kubánské hudbě, ale jeho přístup ke klávesnici je z jiného světa.”
Za svou dosavadní kariéru nahrál Omar Sosa více než 30 alb, z nichž 7 bylo nominováno na cenu Grammy a dvě na cenu BBC World Music Awards. Je držitelem ceny Smithsonian Associates Washington za celoživotní přínos k rozvoji latinského jazzu ve Spojených státech. Omar Sosa je charismatická postava inspirující kolegy hudebníky svou dynamickou hrou a improvizačním přístupem k hudbě plným živé emocionální síly a humoru. Jeho sólové nahrávky jsou fúzí jazzových prvků, klasické nové hudby, ambientní hudby a elektroniky. Má schopnost zvednout posluchače ze sedadel.
Gustavo Ovalles je virtuózní perkusista ovládající bravurní techniku. Spolupracoval a spolupracuje s předními umělci světa salsy a jazzu a sdílí folklórní hudbu své rodné Venezuely se světovými hudebníky. Po studiích na konzervatoři v Caracasu se věnoval hře na perkuse a tradičnímu venezuelskému tanci. Z tohoto důvodu navštěvoval venezuelské vesnice, aby našel kořeny tradiční hudby. Poté odešel do Havany pracovat s jinými bubeníky a zdokonalit tak svou techniku.
Za svou kariéru se zúčastnil mnoha jazzových festivalů a vystoupil na prestižních scénách světa od New Yorku po Tokio. Před účastí na nahrávce Transparent Water, která vznikla v r. 2017, spolupracoval s Omarem Sosou na dalších třech projektech: Sentir (2002), Ayaguna (2003) a Eggūn (2013).
Yilian Cañizares
Všichni, kteří zažili její ohnivou směsicí jazzu, klasických a afro-kubánských rytmů, mají z jejího hlasu doslova husí kůži. Je málo umělců, kteří jsou tak talentovaní jako Cañizares, třicetiletá hvězda z Havany. Cañizares vyrostla ve čtvrti Vedado, v Havaně. Její hudební vzpomínky zahrnují dědečka - kytaristu a matku zpívající a hrající na klavír. V sedmi letech získala místo na prestižní hudební akademii Manuela Saumella, kde studovala klavír a housle. Čtyřikrát vyhrála kubánskou národní houslovou soutěž. V roce 2011 vystupovala s projektem Havana Cultura Gilesa Petersona a dále pokračuje ve sdílení scén s jazzovými bohy, včetně Ibrahima Maloufa a Omara Sosy. V poslední době zpívá v yorubě, jazyku jejích západoafrických předků a posílila texty afro-kubánskými perkusemi. "Tradiční yorubský kánon má obrovský vliv," říká. "Tyto písně jsou melodické, rytmické a silné."