Uvádějí Pražský divadelní festival německého jazyka a Divadlo Archa
Roboty známe jako pracovní stroje, jako efektivní a precizní vykonavatele našich pokynů. V německém průmyslu se lidem nepodobají, aby se vyloučily emocionální vazby. Naproti tomu v Asii se už delší dobu vyvíjejí humanoidní roboty, například pro péči o staré osoby nebo jako sexuální partneři. Lidská podoba má usnadnit přijetí stroje v takové funkci. Vzbuzuje ovšem také nedůvěru: Co je člověk a co je stroj? Tuto tísnivou podobnost nazývají japonští výzkumníci v oblasti robotizace „Uncanny Valley“.
Pro Tísnivé údolí vytvořil spisovatel a dramatik Thomas Melle animatronického dvojníka. Tento humanoid vystupuje místo autora a klade otázky: Konkuruje si kopie s originálem, nebo si vzájemně pomáhají? Poznává originál díky dvojníkovi lépe sám sebe? Kdo mluví a jaký má program?
Představení je uváděno v češtině, němčině a angličtině.
Kredity
Námět, scénář, režie: Stefan Kaegi
Text, tělo, hlas: Thomas Melle
Scéna: Evi Bauer
Animatronika: Chiscreatures Filmeffects GmbH
Umělecké zpracování silikonové hlavy / barvy, vlasů: Tommy Opatz
Dramaturgie: Martin Valdés-Stauber
Video Design: Mikko Gaestel
Hudba: Nicolas Neecke
Produkce - Rimini Protokoll Touiring: Epona Hamdan
Světelný design - Rimini Protokoll Touring: Robert Läßig
Zvuk a video - Rimini Protokoll Touring: Jaromir Zezula
Produkce Münchner Kammerspiele a koprodukce: Temporada Alta, Berliner Festspiele / Immersion, Feodor Elutine / Moscow / Russia, SPRING Performing Arts Festival Utrecht / The Netherlands, Triennale Teatro dell'Arte, Milano, donaufestival Krems.
Provozovací práva: Rowohlt Theater Verlag, Reinbek bei Hamburg